V souladu s metodikou Eurostatu je za člověka v chudobě považována osoba, jejíž měsíční disponibilní příjem dosahuje nanejvýš poloviny mediánového disponibilního příjmu v dané zemi. Disponibilní příjem představuje částku, kterou jednotlivci či domácnosti skutečně obdrží po odečtení všech povinných odvodů (sociální a zdravotní pojištění, daně apod.). Pro představu: na konci loňského roku činil v Česku medián hrubé měsíční mzdy 41 739 Kč, což odpovídá prahové hranici chudoby kolem 20 800 Kč čistého.
- Nejhůře je na tom USA (1. místo) s 58 hodinami týdně kvůli vysokým nákladům na zdravotní péči, bydlení a dluhové pasti.
- Česko následovalo s 45 hodinami (2. místo), za ním pak Slovinsko (43 h), Estonsko (41 h) a Lotyšsko (40 h).
Koho obviňovat? Politici a právní rámec
Za tuto alarmující pozici Česka lze zejména hledat odpovědnost u politiků a politických stran, které:
- Formují insolvenční zákon
- Současná podoba insolvenčního řízení je nastavena spíše jako krajní nouzové řešení; oddlužení je pro dlužníky často zdlouhavé a podmínky striktně interpretované soudy.
- Současná podoba insolvenčního řízení je nastavena spíše jako krajní nouzové řešení; oddlužení je pro dlužníky často zdlouhavé a podmínky striktně interpretované soudy.
- Stanovují pravidla exekucí
- Práce exekutorů a exekuční tituly jsou mnohdy vykonatelné téměř okamžitě, bez dostatečné ochrany nejzranitelnějších skupin. Rychlé vymáhání pohledávek může dovést rodiny na úplné dno.
- Práce exekutorů a exekuční tituly jsou mnohdy vykonatelné téměř okamžitě, bez dostatečné ochrany nejzranitelnějších skupin. Rychlé vymáhání pohledávek může dovést rodiny na úplné dno.
- Určují rozsah sociálních dávek a podpor
- Sociální sítě v Česku nejsou dostatečně nastaveny na prevenci propadu do chudoby – zejména samoživitelé, senioři a dlouhodobě nezaměstnaní se často octnou bez adekvátního záchranného lana.
- Sociální sítě v Česku nejsou dostatečně nastaveny na prevenci propadu do chudoby – zejména samoživitelé, senioři a dlouhodobě nezaměstnaní se často octnou bez adekvátního záchranného lana.
Dopady na životy českých domácností
- Dlouhodobá nejistota: Lidé, kteří visí na hraně chudoby, odkládají dětství (nízká porodnost), vzdělání i rekreaci.
- Zadluženost: Prevenci zadlužení oslabuje právě neflexibilní insolvenční zákon, takže mnozí raději volí nebankovní půjčky s vysokými úroky.
- Sociální exkluze: Exekuční řízení často prohlubuje sociální vyloučení – exekuce na účtu, srážky ze mzdy a zablokované vlastnictví znemožňují finanční stabilitu.
Kam dál? Nutnost reformy
- Reforma insolvenčního zákona
- Zkrácení lhůt oddlužení a odstranění zbytečné byrokracie.
- Zkrácení lhůt oddlužení a odstranění zbytečné byrokracie.
- Omezení exekučních nákladů
- Zavedení stropů na poplatky exekutorů a lepší ochrana nejchudších domácností.
- Zavedení stropů na poplatky exekutorů a lepší ochrana nejchudších domácností.
- Proaktivní sociální politika
- Cílené dávky a aktivní politika zaměstnanosti pro zranitelné skupiny (samoživitelé, senioři, lidé s nízkou kvalifikací).
- Cílené dávky a aktivní politika zaměstnanosti pro zranitelné skupiny (samoživitelé, senioři, lidé s nízkou kvalifikací).
- Politická vůle
- Změnu právního rámce musí prosadit vládní koalice a podpořit ji opozice – bez jasného mandátu voličů však hrozí, že opatření zůstanou jen na papíře.
- Změnu právního rámce musí prosadit vládní koalice a podpořit ji opozice – bez jasného mandátu voličů však hrozí, že opatření zůstanou jen na papíře.
Druhé místo Česka v nechtěném žebříčku „počet hodin práce k úniku před chudobou“ není výsledkem přírodních zákonů, ale volby politiků, kteří v posledních letech formovali náš právní rámec. Pokud se u nás skutečně chcete vyhnout prohlubování sociálních nerovností, nestačí zvyšovat minimální mzdu – je třeba komplexních reforem insolvenčního zákona, exekučního řádu a sociálního systému. Teprve tak mohou čeští pracující přestat trávit téměř celý pracovní týden tím, že se snaží zachovat si důstojný život.
Další srovnání, které vychází z indikátoru OECD „Working hours needed to exit poverty“ (měří hodinovou náročnost pro jednotlivce bez dětí pobírajícího minimální zajištěný příjem), uvádí následující pořadí zemí, kde je k úniku z chudoby potřeba nejméně hodin týdně oecd.orgvoronoiapp.com:
- Japonsko: 14 hodin voronoiapp.com
- Turecko: 22 hodin voronoiapp.com
- Spojené království: 23 hodin voronoiapp.com
- Francie: 25 hodin voronoiapp.com
- Řecko: 27 hodin voronoiapp.com
- Nový Zéland: 29 hodin voronoiapp.com (v původním žebříčku jsme uváděli 30 h podle jiných metodik)
- Portugalsko: 31 hodin voronoiapp.com
- Austrálie, Belgie, Španělsko: 32 hodin voronoiapp.com
- Irsko, Izrael: 33 hodin voronoiapp.com
- Polsko: 35 hodin voronoiapp.com
- Nizozemsko, Maďarsko: 36 hodin voronoiapp.com
- Německo: 37 hodin voronoiapp.com
- Slovensko: 38 hodin voronoiapp.com
- Lotyšsko: 53 hodin voronoiapp.com
- Estonsko: 51 hodin voronoiapp.com
- Kanada, Lucembursko: 44 hodin voronoiapp.com
- Česko, Slovinsko: 42 hodin voronoiapp.com
- USA: 80 hodin voronoiapp.com
Poznámka k metodice:
– Původní žebříček Eurostatu (mediánový disponibilní příjem a skutečné mzdy) se liší od výpočtu OECD, který vychází z minimální mzdy a garantovaných dávek.
– Proto čísla pro stejné země mohou kolísat (např. Česko: 45 h vs. 42 h; Portugalsko: 29 h vs. 31 h).
Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.