Budoucnost švédských Gripenů je nejistá poté, co Čína nabídla své stíhačky J-10C podstatně levněji než Saab a ukázalo se, že čínská 4,5. generace překonává evropské stroje v prvním bojovém střetu s Rafale.

Gripeny v ohrožení: Čína vsází na levné a technologicky vyspělé J-10C

V probíhajícím tendru na doplnění brazilského letectva se Čína rozhodla tvrdě zaútočit na pozici švédských Gripenů. Podle brazilského magazínu Veja předložila čínská vláda nabídku na dodávku stíhacích letounů Chengdu J-10C “Vigorous Dragon” s podmínkou odkladu platby nebo dalších finančních výhod, zatímco projekt Gripen je ve fázi zpožděných dodávek kvůli rozpočtovým škrtem RSM - Revista Sociedade Militar

Čínské J-10C jsou na mezinárodním trhu oceňovány přibližně na 50 milionů USD za kus, což je o desítky procent méně než cena Gripenu E včetně podpůrných služeb Defence Security Asia. Navíc jsou vybaveny aktivně fázovanou anténou (AESA radar), datalinkem a dlouhými BVR raketami PL-15, jejichž výkon je srovnatelný s americkým AIM-120 AMRAAM Defence Security Asia

Klíčovým impulsem k marketingovému tažení Číny byla nedávná vzdušná konfrontace mezi indickými Rafale a pakistánskými J-10C. Podle zprávy South China Morning Post se čínské stíhačky poprvé v ostrém boji střetly s Rafale 7. května a podle nepřímých indických zdrojů došlo k sestřelům, což by znamenalo první bojovou ztrátu francouzských strojů South China Morning Post. Tento výsledek posílil reputaci J-10C a významně oživil zájem o čínské zbrojní produkty. 

Na sociálních sítích se v posledních týdnech objevilo několik virálních videí a parodií oslavujících údajné výkony J-10C, což ještě více zvýšilo jejich „trendovost“ a přitažlivost pro země hledající moderní, leč cenově výhodné řešení South China Morning Post

Pro Saab a evropské výrobce strojů je to jasný signál, že na globálním trhu nebudou stačit pouze osvědčené platformy. Čína se systematicky zaměřuje na nabízení výrazných slev, zjednodušených exportních procedur a silného PR založeného na prvních „bojových úspěších“. V nadcházejících měsících se očekává, že se o čínské J-10C začnou zajímat další země Latinské Ameriky či Afriky, které dosud zůstávaly věrné západním výrobcům. 

Budoucnost Gripenů tak visí na vážkách: otázkou není jen cena, ale i schopnost Saab přesvědčit zákazníky, že evropské stroje mohou i nadále konkurovat v oblasti technologií a bojeschopnosti. Za současné situace se však čínská nabídka jeví jako první vážný globální „prolomena“ dlouholetého monopolu západních výrobců. 

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.