Podle deníku hrot24.cz: Od roku 2027 budou muset výrobci pohonných hmot nakupovat emisní povolenky, což výrazně zdraží benzin a naftu. Do roku 2031 by to mohlo být až o 14 korun za litr.


Evropská unie se připravuje na zavedení nových pravidel, která významně ovlivní ceny pohonných hmot. Podle deníku hrot24.cz bude od roku 2027 nutné, aby výrobci benzinu a nafty nakupovali emisní povolenky v rámci nového systému ETS2, což povede k dramatickému nárůstu cen. Analýza norské společnosti Veyt předpovídá, že cena za litr pohonných hmot by se mohla do roku 2031 zvýšit až o 14 korun.

Co nás čeká od roku 2027?

Podle analýzy společnosti Veyt by nákup emisních povolenek měl v roce 2027 zvýšit cenu pohonných hmot o 14 centů (3,5 koruny) za litr. Do roku 2031 se však očekává, že tato částka vzroste na 54 centů (13,6 koruny) za litr. Tyto změny jsou součástí širšího plánu Evropské unie, který má za cíl snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % oproti úrovni z roku 1990.

Důsledky pro motoristy a domácnosti

Nový systém emisních povolenek se dotkne nejen motoristů, ale i domácností. Zdraží se nejen benzin a nafta, ale také vytápění domů a budov. Cena uhlí pro vytápění by se podle analýzy měla do roku 2031 zvýšit o 68 centů (17,1 koruny) za kilogram, což představuje více než dvojnásobné zvýšení.

Politická reakce a názory odborníků

Zatímco německý europoslanec z CDU Peter Liese obhajuje nový systém jako nezbytný krok k dekarbonizaci, předseda belgické asociace distributorů paliv Johan Mattart upozorňuje na nejasnosti a zmatky ohledně jeho fungování. Distributoři navrhují zvýšení podílu biosložky v pohonných hmotách jako možné řešení ke snížení nákladů pro koncové spotřebitele.

Sociální dopady a klimatický fond

Evropská unie plánuje vytvoření speciálního klimatického fondu, který by měl pomoci nejchudším obyvatelům pokrýt vyšší náklady na pohonné hmoty a vytápění. Hlavní analytik společnosti Veyt Marcus Ferdinand však zdůrazňuje, že tento krok byl politickou volbou, a zároveň uznává, že nákupy emisních povolenek povedou k výraznému snížení uhlíkových emisí.

Nová pravidla tedy představují významný krok směrem k ekologičtější Evropě, ale také přinesou finanční zátěž pro řidiče a domácnosti závislé na fosilních palivech. Evropská unie bude muset pečlivě vyvážit ekologické cíle s ekonomickými dopady na své občany.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.