Intenzivní kontroly emisí mimo STK zasáhly zejména majitele starších vozů. Až 75 % prověřovaných aut neprošlo testy. Stát slibuje pokračování akcí, což může mít dopad na nejchudší řidiče i volební preference. Jaké jsou důsledky těchto opatření?
Stát pokračuje v intenzivním tažení proti emisně nevyhovujícím vozidlům, což nejvíce postihuje majitele starších automobilů, kteří si nemohou dovolit novější modely. Z dat Policie České republiky vyplývá, že téměř 75 % vozidel kontrolovaných během silničních emisních testů neprošlo. Tento výsledek odhalil dokument předložený vládě 8. ledna 2025.
Cílené kontroly a jejich dopad
V období od května do října 2024 bylo v rámci silničních technických kontrol prověřeno 534 vozidel, přičemž 399 z nich nevyhovělo emisním normám. Policie při výběru vozidel cílila na tzv. „zájmová“ auta, tedy ta, která vykazovala viditelné známky poruch výfukového systému, jako je dým či znečištění zadní části vozidla. Přestože tyto akce splnily svůj účel, ministerstvo vnitra přiznává, že statistická data jsou zkreslena, neboť vycházejí z výběrového vzorku.
Kontroly byly realizovány ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu, které nasadilo mobilní jednotky s moderní měřicí technikou. Policie také kontrolovala vozy krátce po návštěvě stanic technické kontroly (STK) a měření emisí (SME), aby ověřila, zda jsou výsledky těchto stanic spolehlivé. Podle předkládací zprávy má Policie České republiky pochybnosti o řádném fungování některých STK a SME.
Kdo nese největší břímě
Zesílené kontroly dopadají především na nízkopříjmové skupiny obyvatel, které si nemohou dovolit investovat do novějších vozidel. Tito řidiči čelí nejen riziku pokut a dalších sankcí, ale často i nutnosti opravit či zcela vyřadit svůj vůz z provozu. Kritici upozorňují, že tato opatření mohou zvýšit sociální napětí a ovlivnit volební preference v regionech, kde jsou starší vozy běžné.
Pochybnosti o STK a SME
Předkládací zpráva upozorňuje, že Policie České republiky opakovaně identifikovala případy, kdy stanice technické kontroly a měření emisí nevykonávaly svou činnost řádně. Tyto případy byly hlášeny místním úřadům s rozšířenou působností a Ministerstvu dopravy. To zahájilo vlastní šetření a aktuálně řeší několik porušení u kontrolních techniků SME.
Právní a sociální otázky
Opatření, která mají za cíl omezit počet emisně nevyhovujících vozidel, jsou z pohledu ochrany životního prostředí žádoucí. Nicméně jejich dopady na sociálně slabší skupiny obyvatel jsou značné. Podle právního hlediska je nutné zajistit, aby kontroly probíhaly spravedlivě a nediskriminovaly specifické skupiny obyvatel. Stát by měl také nabídnout finanční podporu či jiné formy pomoci těm, kteří si nemohou dovolit nákup novějšího vozu.
Budoucnost kontrol
V roce 2025 plánuje stát pokračovat v intenzivních kontrolách, přičemž důraz bude kladen na starší vozy a validitu výsledků STK a SME. Opatření budou pravděpodobně čelit rostoucí kritice, zejména ze strany obyvatel regionů, kde jsou starší vozidla jedinou možností mobility.
Klíčové informace:
- Počet kontrolovaných vozidel (2024): 534
- Neúspěšná vozidla: 399 (téměř 75 %)
- Zacílení kontrol: Starší vozy a vozidla s viditelnými emisními závadami.
- Sociální dopad: Zasáhne zejména nízkopříjmové skupiny obyvatel.
- Právní otázky: Nutnost zajištění spravedlivých kontrol a podpory pro postižené řidiče.