Evropský automobilový průmysl čelí největší krizi za poslední dekády. Slábnoucí poptávka, nákladná restrukturalizace a sílící čínská konkurence tlačí výrobce ke snižování kapacit. Odborníci varují, že v příštích letech může zaniknout až osm evropských továren.

🏭 Hluboká krize evropského automobilového průmyslu: Zavřít může až osm továren

Hluboká krize evropského automobilového průmyslu

Evropské automobilky se propadají do hluboké krize. Podle analýzy poradenské společnosti AlixPartners využívají automobilové závody napříč Evropou své výrobní kapacity v průměru jen na 55 procent, což je z ekonomického hlediska dlouhodobě neudržitelné. Firmy, které nevyužívají alespoň tři čtvrtiny své kapacity, přicházejí o zisky a čelí nutnosti restrukturalizace.

Za nejvíce postiženou společnost je označena italsko-americká skupina Stellantis, jejíž evropské továrny vyrábějící vozy Alfa Romeo pracují pouze na 45 % kapacity. Generální ředitel AlixPartners v Německu Fabian Piontek varuje, že evropští výrobci v příštích letech ztratí jeden až dva miliony vozidel ve prospěch čínských značek. Ty už nyní v Evropě dosahují pětiprocentního tržního podílu, přičemž do roku 2030 by mohly ovládnout až deset procent trhu.

Drahé uzavírání továren a politické boje

Uzavření automobilové továrny není jen otázkou ekonomiky, ale i politiky. Podle AlixPartners uzavření jednoho velkého závodu s 10 000 zaměstnanci může stát až 1,5 miliardy eur (v přepočtu přibližně 36,5 miliardy Kč) a trvá jeden až tři roky. Proces provázejí složitá jednání s odbory a lokálními politiky, protože uzavření továrny má výrazné sociální dopady.

Například Volkswagen nedávno na týden zastavil výrobu v německém Zwickau, zatímco Stellantis dočasně přerušil provoz ve svých závodech vyrábějících modely Fiat Panda a Alfa Romeo Tonale. Poptávka po nových vozech se totiž stále nevrátila na úroveň před pandemií covidu-19.

Čínská ofenziva a přebytečné továrny

Podle odhadů AlixPartners bude evropský automobilový trh čelit strukturálnímu přetlaku výrobních kapacit. Aby byla továrna zisková, musí vyrábět minimálně 250 000 vozidel ročně. Pokud čínské značky jako BYD či SAIC Motor dosáhnou do roku 2030 prodejů okolo dvou milionů vozů ročně, vznikne na evropském kontinentu přebytek až osmi továren.

Evropa tak stojí před zásadní otázkou: zda dokáže přizpůsobit svůj tradiční automobilový sektor novým tržním realitám, nebo zda bude čelit masivnímu útlumu zaměstnanosti i průmyslové výroby.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.