Slavný pánský magazín Playboy končí i v Česku. Po více než třech dekádách přichází finále, které se snaží tvářit důstojně, ale nelze se ubránit dojmu, že jde spíš o pečlivě zabalený konec bez vlastního vlivu. Americká centrála prostě zvedla stopku. Co zůstalo? Nostalgie, lesk minulosti — a poslední „výběrové“ číslo na rozloučenou.

Konec časopisu Playboy

Třicet čtyři let, stovky modelek, rozhovorů, titulních stran a sklenek prosecca na křtech. Český Playboy končí. Ne z ekonomických důvodů, ne kvůli klesající kvalitě — ale prostě proto, že americký vlastník značky se rozhodl, že dál licenci neposkytne

A tak vydavatelská společnost Playpress (spadající pod mediální skupinu Prima) může vydat už jen poslední číslo v červnu 2025, kterému přisoudila honosný status „best of“. Tedy to nejlepší ze všech ročníků, všech žen, všech slavností. Jak to tak bývá, když někdo balí kufry, pokusí se to aspoň prodat jako oslavu. 

„Je to pro nás hořkosladké rozloučení,“ říká šéfredaktor Pavel Kučera. Zmínil, že magazín byl „obsahově i vizuálně na vrcholu“, což může být čteno i jako elegantní přiznání toho, že vrchol už v roce 2025 znamená něco trochu jiného než v roce 1998. Značka, která kdysi formovala pánskou kulturu a styl, dnes spíše přežívala mezi digitálním šumem. 

Ano, redakci se podařilo v posledních letech rozjet online verzi a trochu oživit sociální sítě. Ano, časopis doprovázely eventy, vzpomínky na první čísla a snaha zachytit čas. Ale upřímně: na značce, která bývala synonymem mužského luxusu, už dávno ulpěl prach změněného světa. 

Arnošt Lustig, silikon a Instagram 

Od prvního čísla v roce 1991, jehož šéfredaktorem byl i spisovatel Arnošt Lustig, se Playboy změnil — stejně jako jeho čtenáři. Mezitím se proměnila role žen v médiích, priority publika i celé paradigma tištěné publicistiky. To, co dřív znamenalo odvahu a prestiž, dnes mnohdy působí jako pokus o návrat do éry, kterou už nikdo reálně nežije. 

Zda je to konec důstojný nebo jen dobře zabalené vyhození z licenčního katalogu, to ať posoudí čtenáři. Jisté je jedno: ikonická králičí hlava mizí z českých trafik — a s ní i kus jedné mediální éry. 

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.