Zatímco se uvnitř Tatra Trucks rozhořel boj mezi majoritním vlastníkem CSG a menšinářem Promet Group, Česká armáda nečekaně sáhla po náklaďácích Volvo. Co to znamená pro kopřivnickou legendu, která čelí ztrátovému hospodaření i atmosféře strachu mezi zaměstnanci?

Armádní zakázky pro Volvo zatěžují Tatru: vnitřní spor majitelů graduje

Česká armáda to Tarře neulehčuje, když záhadně dala přednost nákupům značky Volvo – viděli jste někdy u nějaké armády jiné náklaďáky než Volvo a Scania?
Místo tradičních tatrovek se v posledních dodávkách pro naše vojáky objevily vozy švédského výrobce. Kontrakt na desítky tahačů putoval jednomu z největších evropských hráčů na trhu, což některé v oboru nechalo ve zděšení nad otupělou podporou domácího průmyslu. 

Vnitřní boj vlastníků eskaluje
Od loňského srpnového odvolání Denisy Materové z dozorčí rady Tatra Trucks nemá její firma Promet Group přístup k provozním prostorám, jak tomu bývalo dříve. „Nemůžeme využívat žádné prostory spadající pod Tatru, jak to bylo obvyklé,“ potvrzuje mluvčí Prometu Pavel Barvík. Mezitím majoritní vlastník, skupina CSG miliardáře Michala Strnada, drží klíče od areálu pevně v rukou. 

Na začátku roku navíc Promet prodal polovinu svého podílu konkurenční skupině STV Invest Martina Drdy, což ještě prohloubilo obavy – STV je dlouholetým rivalem CSG na zbrojním trhu. „STV může vidět do vašich zakázek,“ varuje předseda odborů Roman Ďurčo, ačkoliv s ním nikdo z vedení Tatry předtím nevedl dialog. 

Armádní zakázka a reakce z politiky
Ministerstvo obrany i sněmovní branný výbor sledovaly vývoj s obavami. „Nemám žádné informace o tom, že by vnitřní záležitosti společnosti ohrožovaly závazky vůči státu,“ říká Lubomír Metnar (za ANO), šéf branného výboru a bývalý ministr obrany. Přesto je pro Tatru citlivé, že významný domácí odběratel upřednostnil zahraniční značku. 

Hospodářská komora ČR si drží odstup. „Do vnitřních záležitostí jednotlivých firem nezasahujeme ani je veřejně nekomentujeme,“ uvádí Milan Kašík, tajemník sekce obranného průmyslu HK ČR. 

Ekonomické výsledky: mírný růst, ale i naděje
Loňský rok přinesl Tatře prodej 1 548 nákladních vozidel – o sto více než v předchozím roce, kdy firma skončila se ztrátou 46 milionů korun. „Tatra Trucks byla v loňském roce zisková a EBITDA dosáhlo půl miliardy korun,“ potvrzuje mluvčí CSG Andrej Čírtek. Přesto bude muset značka překonat jak vnitřní rozepře, tak stále silnější konkurenci, aby navázala na slávu, jež ji provázela desítky let. 

 
  • Skupina CSG

    • Majority investor v Tatra Trucks (Michal Strnad)

    • Od srpna 2024 fakticky uzavřela přístup zaměstnancům Promet Group do klíčových prostor

  • Promet Group

    • Menšinový akcionář Tatra Trucks (Denisa Materová)

    • Po srpnovém odvolání Materové z dozorčí rady odříznuta od komunikace a prostor

  • STV Invest

    • Skupina Martina Drdy, konkurenční hráč CSG na zbrojním trhu

    • Na podzim 2024 odkoupila polovinu podílu Prometu v Tatra Trucks

  • Závod Tawesco

    • Provozovna navázaná na areál Tatra Trucks

    • I nadále funguje, ale bez přístupu do prostor přímo spravovaných Tatrou

  • Odborový svaz KOVO (Roman Ďurčo)

    • Reprezentuje zaměstnance Tatry i Tawesca

    • Varuje před vstupem STV Invest, kritizuje interní netransparentnost

  • Odborová organizace Tatra Trucks (Jiří Krutilek)

    • Šéf tatrováckých odborů, v rozporu s vyjádřením Ďurča o “ohrožení směřování firmy”

  • Ministerstvo obrany

    • Klíčový zákazník: loni rámcová smlouva na stovky vozidel za >13 mld Kč

    • Jana Černochová (ministryně) mlčí

    • Lubomír Metnar (předseda branného výboru): „Nemám žádné informace o tom, že by vnitřní záležitosti společnosti ohrožovaly závazky vůči státu.“

  • Hospodářská komora ČR (Milan Kašík)

    • Tajemník sekce obranného průmyslu

    • „Do vnitřních záležitostí jednotlivých firem nezasahujeme ani je veřejně nekomentujeme.“

  • Česká armáda a Volvo/Scania

    • Do nových zakázek vybrala švédské nákladní vozy Volvo (a Scania), byť tradičně nakupovala Tatry

    • Neobvyklý krok, který ještě více podtrhuje tlak na domácí výrobce


Tyto vazby ukazují spletitý souboj o kontrolu, komunikaci a strategické partnerství v rámci Tatra Trucks.


Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.