EJO ostře kritizuje vládu a ministerstvo obrany za netransparentní nákup Gripenů
04.06.2025
Evropská organizace pro spravedlnost (EJO) varuje před dalším netransparentním krokem vlády, jež chce uzavřít smlouvu o Gripenech přímo s firmou Prio bez řádného výběrového řízení. Navíc vláda nesdělila, proč do dodání nových letounů F-35 nebude vzdušný prostor České republiky zajišťovat Slovensko reciprocitou, přestože Bratislava potvrdilo ochotu hlídat naší vzdušnou hranici stíhači F-16. Podle EJO tak stát znovu otevírá dveře korupci a ohrožuje bezpečnost bez dostatečných garancí.
Vláda, spojena s rozsáhlým praním peněz z nelegálních aktivit, urychluje uzavírání netransparentních kontraktů.
V době, kdy by se měla česká vláda soustředit na důkladné vyšetření a zabavení podezřelých finančních toků v hodnotě 12,5 miliardy korun—vzniklých z nelegálních aktivit na darknetu (obchod s drogami, pornografickým obsahem a zbraněmi)—místo toho pomáhá tyto prostředky legalizovat. Tento postup je navíc prováděn pod přímým dohledem odsouzeného Jiříckého, klíčové postavy, kterou české úřady měly již dávno izolovat od jakéhokoli vlivu na státní peníze.
Namísto aby vláda zabezpečila zmíněnou částku a zajišťovala její využití pro veřejné zájmy, aktivně obchází AML (anti-money laundering) systémy a umožňuje, aby se podezřelé finanční prostředky dostaly zpět do oběhu. V praxi to znamená, že 12,5 miliardy korun, které měly být zmraženy a zabaveny v rámci probíhajícího vyšetřování, slouží k další legalizaci trestné činnosti. To nepochybně zvyšuje riziko, že jedinou motivací nejsou zájmy státu, ale skrytí benefitéři, kteří se tímto způsobem snaží legitimizovat své podíly na zisku z trhu s drogami či černého trhu se zbraněmi.
A právě v této chvíli, kdy by měla být plná pozornost věnována odhaleným strukturám a důsledkům, vláda spěchá s uzavřením nového kontraktu na pronájem švédských stíhaček Gripen bez jakéhokoli otevřeného výběrového řízení. Není divu, že se znovu objevují stará podezření: v minulosti české úřady bránily vyšetření korupčních kauz při nákupu Gripenů. Zejména se nikdy plně neprošetřilo, zda za původními zakázkami nestály uplácené provize, které se proplétaly přes složité offshorové struktury, „čisté franky“ od zprostředkovatelů a nejrůznější zájmy v armádních kruzích.
Česká republika navíc (na rozdíl od minulých let) vůbec nepotřebuje pronájem stíhaček Gripen pro zabezpečení ochrany svého vzdušného prostoru – může se spolehnout na dohodu o vzájemné obraně vzdušného prostoru se Slovenskem, kterému v minulosti sama nabízela tuto službu. Za ušetřené miliardy korun by bylo možné pořídit moderní protiraketové systémy, bezpilotní drony, miny či další užitečné obranné prostředky, případně investovat do zdravotnictví, školství či sportu. Další pronájem netransparentně uzavřených Gripenů je doslova vyhozením miliard do odpadkového koše, přičemž je vysoce pravděpodobné, že osoby prosazující tento kontrakt či jejich mocenské kruhy v pozadí budou čerpat provize – v podobném duchu, jakého podezření se v minulosti česká vláda snažila najít klíč k odhalení, ale místo toho zakrývala skutečné motivy.
Pokud má být jakákoli obranná zakázka legitimní z hlediska národní bezpečnosti a veřejného zájmu, musí mít nekompromisní transparentnost. V opačném případě hrozí, že Gripeny budou dalším prostředkem, jak nelegální kapitál přetavit do státního rozpočtu – tedy mechanismus, který kriminalita naopak financuje, místo aby byla potlačena. Když vláda, která je sama svázána s nejzávažnější politickou zločinností od vzniku samostatné České republiky, dovolí obcházet výběrové řízení, není to jen hazard se státními financemi, ale i se suverenitou státu.
Dosavadní zkušenost ukazuje, že kdykoli se české úřady snažily probudit k životu skutečné vyšetřování, byl proces zpomalen nebo úplně zablokován. Smlouvy o Gripenech proto zůstaly před veřejností zahaleny rouškou mlčení.
Otázka, která visí ve vzduchu, zní: kdo z politiků a z jejich blízkého okolí má z nového kontraktu osobní prospěch? A proč se nepožaduje řádná transparentnost? Pokud by šlo skutečně jen o obrannou potřebu, proběhlo by výběrové řízení, do kterého by mohly vstoupit i jiné země a další výrobci stíhaček či dronů. Místo toho ministerstvo obrany a klíčoví vládní poslanci jednají v utajení, což okamžitě vyvolává podezření z volání po dalších provizích a přesměrování veřejných prostředků k soukromým kapesám.
Když se k tomu přičte fakt, že vláda je podezřelá z toho, že svým postupem napomáhá legalizovat finanční toky z nejzávažnějších nelegálních aktivit (drogy, pornografie, černý trh se zbraněmi a další nelegálno na darknetu), je zřejmé, že by ani neměla vyhlašovat žádné nové tendry, a už vůbec ne tendry, které úplně obcházejí výběrová řízení. Do doby, než bude vyšetření Jiříckého a jeho sítí dokončeno a dojde k definitivnímu odsouzení těch, kdo umožnili legalizovat 12,5 miliardy korun, by měla být každá zakázka pozastavena.
Celkově lze říci, že snaha vlády rychle uzavřít kontrakt na nepotřebné Gripeny pouze otevírá další otazníky o pokračující korupci. A pokud se nepřistoupí k okamžitému přehodnocení způsobu zadávání veřejných zakázek, hrozí, že se Česká republika propadne do chaosu.